Svar: Kløjes i maden
7. juni 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn først omkring 8 måneders alderen begynder at kunne bevæge kæberne op og ned og dermed begynder at kunne tygge - nogle børn kan lidt før og andre lidt senere, men det skal nok komme:) Og øvelse gør mester :)
Derfor er det rigtig godt, at du giver din datter mad i hånden, som hun selv kan sidde med. Det stimulerer hende mundmotorisk og hun får naturligt træning i at bruge sine læber, tunge, kæbe osv. ligesom det også giver hende træning i hvor langt ind i munden, hun kan stikke f.eks. et stykke kogt broccoli eller en rugbrødsbjælke uden at brækrefleksen stimuleres.
Det er også rigtig godt, at du er begyndt at give hende grovere grøntsagsmos. Det vil sige, at du f.eks. kan gøre mosen grovere ved at begynde at mose den med en gaffel i stedet for at blende den, ligesom tilsætning af kød, fisk osv. også vil være med til at give mosen mere bid - og derfor vænne hende til at maden skal bearbejdes mere i munden og derfor tygges mere. Det lyder det som om, at du gør, så bliv endelig ved med dette, også selvom hun ikke tygger det særlig meget endnu :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde hende små bidder af forskellige fødevarer. Det kan f.eks. være små bider af indmaden af en frikadelle, små brødhapsere med smørbart pålæg, eller det kan være godt kogte pastaskruer skåret i halve eller mindre stykker. Så hun også på den måde vænnes til at få mad ind i munden, som kræver lidt mere tyggemodstand.
Du må derfor gerne give hende brød. Det kan være 1/2 bolle med smør og ost, måske også med lidt frugtmos. Det kan også være rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg som f.eks. leverpostej, makrel i tomat eller måske lidt grøntsagsmos. I begyndelsen skal hapserne være mikrosmå, men stille og roligt kan du gøre dem gradvist større i takt med at hun vænner sig til at tygge maden mere :) Vælg rugbrød uden kerner og som er lidt naturligt blødt i det, men som stadig har lidt vægt i hånden, når du holder det. Det er tegn på, at brødet indeholder fibre, uden at der er hele kerner.
Det kan også være en god idé, at du adskiller mad, som skal tygges, fra mad, som skal synkes. Altså at hapserne giver du hende ind i munden med dine fingre eller lader hende selv sidde med, hvor den mad, som du tilbyder på en ske er mere cremet og lind. Så du via måden du serverer maden på også hjælper hende til at finde ud af, hvorvidt hun bare kan synke maden eller om hun får noget i munden, som kræver lidt mere tygning :)
Så - i takt med at hun øver sig og træner det at tygge, så kommer forståelsen for, at visse fødevarer kræver lidt mere arbejde i munden, før det kan synkes :)
Håber dette hjælper jer lidt videre på vej :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske