Svar: Kløjes i maden

7. juni 2021

Alder:
8 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn først omkring 8 måneders alderen begynder at kunne bevæge kæberne op og ned og dermed begynder at kunne tygge - nogle børn kan lidt før og andre lidt senere, men det skal nok komme:) Og øvelse gør mester :)

Derfor er det rigtig godt, at du giver din datter mad i hånden, som hun selv kan sidde med. Det stimulerer hende mundmotorisk og hun får naturligt træning i at bruge sine læber, tunge, kæbe osv. ligesom det også giver hende træning i hvor langt ind i munden, hun kan stikke f.eks. et stykke kogt broccoli eller en rugbrødsbjælke uden at brækrefleksen stimuleres.

Det er også rigtig godt, at du er begyndt at give hende grovere grøntsagsmos. Det vil sige, at du f.eks. kan gøre mosen grovere ved at begynde at mose den med en gaffel i stedet for at blende den, ligesom tilsætning af kød, fisk osv. også vil være med til at give mosen mere bid - og derfor vænne hende til at maden skal bearbejdes mere i munden og derfor tygges mere. Det lyder det som om, at du gør, så bliv endelig ved med dette, også selvom hun ikke tygger det særlig meget endnu :)

Og så vil det være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde hende små bidder af forskellige fødevarer. Det kan f.eks. være små bider af indmaden af en frikadelle, små brødhapsere med smørbart pålæg, eller det kan være godt kogte pastaskruer skåret ...

Annonce

... i halve eller mindre stykker. Så hun også på den måde vænnes til at få mad ind i munden, som kræver lidt mere tyggemodstand.

Du må derfor gerne give hende brød. Det kan være 1/2 bolle med smør og ost, måske også med lidt frugtmos. Det kan også være rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg som f.eks. leverpostej, makrel i tomat eller måske lidt grøntsagsmos. I begyndelsen skal hapserne være mikrosmå, men stille og roligt kan du gøre dem gradvist større i takt med at hun vænner sig til at tygge maden mere :) Vælg rugbrød uden kerner og som er lidt naturligt blødt i det, men som stadig har lidt vægt i hånden, når du holder det. Det er tegn på, at brødet indeholder fibre, uden at der er hele kerner.

Det kan også være en god idé, at du adskiller mad, som skal tygges, fra mad, som skal synkes. Altså at hapserne giver du hende ind i munden med dine fingre eller lader hende selv sidde med, hvor den mad, som du tilbyder på en ske er mere cremet og lind. Så du via måden du serverer maden på også hjælper hende til at finde ud af, hvorvidt hun bare kan synke maden eller om hun får noget i munden, som kræver lidt mere tygning :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så - i takt med at hun øver sig og træner det at tygge, så kommer forståelsen for, at visse fødevarer kræver lidt mere arbejde i munden, før det kan synkes :)

Håber dette hjælper jer lidt videre på vej :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.